• דף הבית

הורמונים – מערכת ההפרשה הפנימית (המערכת האנדוקרינית)

מערכת ההפרשה הפנימית הינה אוסף של בלוטות המפרישות הורמונים וממוקמות באזורים שונים בגוף. ההורמונים המופרשים לזרם הדם מיועדים לאיזון ותפקוד מיוחד של מערכת או איבר בגוף. רוב ההורמונים מופרשים כבר עם הלידה, אך האיזון והכמויות משתנים לפי צורכי הגוף.

הבלוטה העיקרית הינה בלוטת יותרת המוח, והיא משחררת הורמונים המשפיעים על בלוטות אחרות. פעולה זו מווסתת על ידי המוח בעזרת בלוטת תת הרמה.

רמת ההורמונים בגוף מווסתת על ידי מנגנון "ההיזון החוזר", כך שאם הרמה נמוכה, תבוא פקודה ליותרת המוח להפריש יותר הורמונים, וכשהרמה גבוהה, תופיע פקודה להפרשת הורמון בולם, שיאט או יבלום פעולה של בלוטת הפרשה פנימית.

הבלוטות:

יותרת המוח: בלוטה המייצרת הורמונים המווסתים גדילה כמו: הורמון הגדילה – HGH, הורמונים המווסתים התפתחות מינית והורמונים הפועלים על בלוטות אחרות.

בלוטת התריס (תירואיד): נמצאת בקדמת הצוואר ומווסתת את חילוף החומרים בעזרת הורמון התירוכסין.

בלוטות יותרת הכליה (אדרנל): נמצאות מעל לכליות, ותפקידן לאזן את משק המלחים והמים. הן שומרות על רמות הסוכר בדם, משככות כאבים, ומסייעות במצבי לחץ, מצבי אלרגיה ושיבוש במערכת החיסון בגוף. בה מופרשים האדרנלין והנוראדרנלין, ה- DHEA, האלדוסטרון והקורטיזול.

לבלב: נמצא בחלל הבטן, מייצר אינסולין השומר על משק הסוכר בגוף, ומייצר גלוקגון המסייע לאחסון הסוכר בשרירים ובכבד. כמו כן מופרשים אנזימים העוזרים בתהליך העיכול.

שחלות: נמצאות משני צידי החצוצרות באגן. השחלות מפרישות אסטרוגן ופרוגסטרון. הן אחראיות להתפתחות המינית התקינה ולמחזור החודשי.

אשכים: נמצאים בשק האשכים. מייצרים טסטוסטרון, האחראי על תכונות המין והגוף הגבריות.

פעילות ההורמונים חשובה ביותר לצורך הפעילות הפיזיולוגית התקינה של הגוף.
במסגרת הטיפולים לעיכוב תהליכי ההזדקנות משתמשים, בין יתר הטיפולים, בהורמונים, שריכוזם ופעילותם יורדים עם הגיל.
מתן ההורמונים מתבצע בצורה מבוקרת ותחת בקרה של בדיקות תקופתיות.

ישנם הורמונים המאטים את תהליכי ההזדקנות, כמו: מלטונין, הורמון הגדילה, דהידרואפיאנדרוסטרון (DHEA).

השימוש בהורמונים טבעיים או מלאכותיים בא להשלים ולטפל במצבי חסר, או כאשר הוכח שתוספת תשפר את המצב.

לא ציינתי את כל ההורמונים המופרשים בגוף, אלא את המרכזיים שבהם ובעלי החשיבות לעיכוב תהליכי ההזדקנות.