• דף הבית

מילון מונחים בסיסיים בהומאופתיה

מילון מונחים מקצועיים בהומיאופתיה

החמרה – הרעה זמנית בסימני המחלה, לעיתים בעקבות לקיחת תרופה כלשהי, אחריה קיימים בדרך כלל שיפור ניכר במצבו של החולה.

תרופה מבנית קונסטיטוציה – תרופה הנרשמת בהתאם למזגו, לאופיו ולתגובותיו הכלליות של החולה (סוג מבנה גופו) וכן בהתאם לסימני המחלה כפי שהם מופיעים ומתבטאים אצלו.

תמונת התרופה – שיטת הריפוי שפותחה על ידי סמואל האנמן, תוך שימוש בעיקרון שטיפול יעיל ולא רעיל יכול להינתן על ידי השימוש בחומרים, אשר אצל אדם בריא יכולים לגרום לאותם הסימנים שמהם סובל החולה. ניתן לסכם זאת באמירה "SIMILLIA SIMILIBUS FURENTUR", כלומר "טפל בזהים על ידי זהים להם"
(יוונית: HOMOIOS = דומה, PATHOS = סבל).

MATERIA MEDICA מטריה מדיקה – הפרמקופיה ההומיאופתית, רשימה של תרופות בליווי סימני המחלה שלהן ואופן השימוש בהן.

MIASM מיאסמות – מצבים הבאים בתורשה או שלא בתורשה, ואשר נחשבים כסיבה העיקרית והבסיסית למחלות חוזרות ונשנות ולמחלות כרוניות. המחלות הן, לפי גישה זו, ביטוין של שלוש מיאסמות: עגבת (Syphillis), דבללת (Sycosis) וספחת (Psora) הפועלות יחדיו או כל אחת לחוד ושניתן לטפל בהן באמצעות התרופות המתאימות.

MODALITIES – אותם גורמים המגדירים סימן מחלה מסוים, לדוגמא: כאב המחמיר בתנועה, אך מוקל בעזרת חום מקומי. גורמים המביאים להחמרה מבוטאים לפעמים על ידי הסימן < בדוגמא שלעיל: כאב<תנועה>חום.

NOSODES – תרופות המופקות מתוצרי המחלה (רוק, מוגלה וכד'), רקמה נגועה או גופים חיים פתגוניים. ה- NOSODES של המעיים מופקים מתרבית של חיידקי המעיים.

POLYCRESTS – תרופות מסוימות המוכרות היטב, בעלות שימוש קליני נרחב, הניתנות לחולה לרוב על פי המבנה הגופני שלו.

POTENCY פוטנציה – רוב התרופות ההומאופתיות נמצאות במצב של פוטנציה, במילים אחרות, חומרים שעברו תהליך של סדרת דילולים וניעור ( או כתישה – כאשר מדובר בחומרים שאינם נמסים) בכל אחד משלבי הדילול. תהליך זה נקרא פוטנטיזציה, וניתן לבצעו אחד בעשר – כלומר בסולם העשרוני, או אחד במאה – כלומר בסולם מאי. פוטנציה של שישה דילולים בסולם העשרוני תירשם כ- X6 (או DH6 באירופה), בעוד שפוטנציה של שישה דילולים בסולם המאי תירשם כ- C6 או רק 6 (CH6 באירופה).
פוטנציה נמוכה: X1 עד X12 (C6).
פוטנציה גבוהה: C30, C200, M1, M10.

PROVING מבחן – בדיקת חומר מסוים על מתנדבים בריאים, הלוקחים מנות חוזרות מהחומר, ורושמים בדיוק רב כל סימן המופיע. גרמנית: PRUFEN – לבחון, מלטינית – PROBARE.

REPERTORY – רשימת סימני מחלה הנגרמים על ידי תרופות שונות, כאשר תחת כל כותרת או מדור רשומים אותם החומרים שידועים כגורמי סימפטום מסוים. לעיתים קרובות מופיעים סימני המחלה בסוגי דפוס שונים כדי לציין את דרגת חשיבותם, כפי שנמצא במבחנים ולפי הניסיון הקליני, סימפטום המתבטא בצורה בולטת מסומן בדפוס שחור מובלט, אחריו – בדפוס משופע ולבסוף – דפוס רגיל.

SINILIMUM – התרופה הבודדת המתאימה ביותר לתמונה הכללית של סימני המחלה.

איתור ומתן מרשם מיוחד – זוהי שיטה למתן מרשם, אשר על אף שהיא מבוססת על עקרות הדמיון, היא מתייחסת יותר לסימני המחלה המקומיים והייחודיים, ופחות על תגובתו של החולה. לדוגמא: ארניקה (ARNICA), היא כמעט בלעדית לפצעים שנגרמו על ידי מכה. לתרופות מסוימות יש גם סגוליות לאיברים מסוימים, והן ניתנות על בסיס פתולוגי.

ניעור – ניעור חזק ונמרץ המתבצע לאחר כל אחד משלבי הדילול בתהליך הכנת פוטנציה. לפי המסורת, מכים בכלי באופן קצבי כנגד משטח עור או כנגד בסיס היד, אך כיום מבוצע הניעור לרוב בצורה מכנית.

תמיסה – תרופות בצורת נוזלים, בדרך כלל עם תערובת של כוהל ומים כממיס. התרופה בצורתה המרוכזת ביותר נקראת "תמיסת האם" וסימנה M.T. O מתמיסה זו מכינים את הפוטנציה על ידי דילול הדרגתי וניעור.

כתישה – טחינה ממושכת עם חומר לא פעיל כלשהו בבסיס, בדרך כלל סוכר חלב, כחלק מתהליך הכנת הפוטנציה מחומר שאינו נמס.

כוח החיים או כוח דינמי – האנמן השתמש במושג זה כדי לתאר את הכוח המבריא הנמצא בתוך גוף האדם מרגע היוולדו. כוח זה ניתן לעורר לפעולה על ידי פוטנציה הומיאופתית. בעת מחלה, כוח החיים משובש והתרופה מסייעת בתיקון המצב.