המלטונין – הורמון החיים

    "… אני רוצה למות צעיר וכמה שיותר מאוחר בחיי ואני חושב שהורמון המלטונין יכול לעזור לי בזה".

    מדענים רבים טוענים שהורמון זה עשוי לכוון מחדש את שעון ההזדקנות של הגוף ולשנות את פגעי הזמן.
    המלטונין הינו הורמון המופרש מבלוטת האיצטרובל הנמצאת במרכז המוח.
    בלוטה זו אחראית על הפרשת הורמונים שונים בגוף, אחראית על השעון הביולוגי – מנגנון השינה, ועל חלק ממנגנון הגדילה, בכך שהיא משפיעה על בלוטת יותרת המוח להפריש את הורמון הגדילה.
    עם השנים יש ירידה בפעילות הבלוטה ובכמות ההפרשה של המלטונין.
    המלטונין מופרש כתגובה לכמות האור אליה אנו חשופים. ככל שכמות האור פחותה, יעלה ייצור המלטונין, כך שבחשכה שלמה – בלילה, תהיה הפרשתו גדולה יותר. יש לציין שעם ההזדקנות עולה מצב נדודי השינה המושפע מירידה ברמת המלטונין, ולכן משמש המלטונין כגלולת שינה מצוינת, המפחיתה את מספר היקיצות, את נדודי השינה ואת תופעת ההשכמה המוקדמת.
    מינון של בין 1-5 מ"ג מלטונין יכול לשפר משמעותית את מצב השינה.
    ביולוגים ומדענים רבים הראו שלמלטונין תפקיד בסיסי בהגנה מההשפעות ה"רעילות" של החמצן והרדיקלים החופשיים.

    כן, חמצן. בזמן תהליכי חילוף החומרים של החמצן התומך בחיים, אנו יוצרים מולקולות פעילות מאוד שנקראות רדיקלים חופשיים. הם יכולים להרוס את קרום התא ולפגוע
    ב- DNA . התהליך, שנקרא אוקסידציה (חמצון) מחליש את המוח והשרירים עם הגיל ותורם למחלות ניווניות, ביניהן סרטן, מחלות לב ואלצהיימר. הגוף מייצר כמה אנזימים שמעכבים חמצון.

    ויטמינים כמו ויטמין C , ויטמין E ובטא קרוטן יכולים לספק הגנה נוספת. אבל רוב נוגדי החימצון הללו פועלים רק באזורים מסוימים. המלטונין חודר בקלות לכל תא בכל חלקי הגוף, לרבות המוח.

    חימצון אינו הסיבה היחידה שאנו קורסים עם הגיל. אנו מאבדים את היכולת החיסונית שלנו. בלוטת התימוס מתכווצת עם הזמן ומדלדלת את יכולתנו ליצור תאי T שנלחמים בזיהומים. אנו מייצרים פחות נוגדנים שנקשרים ומנטרלים את הפולשים הזרים כמו נגיפים וחיידקים. האם יוכל כל זה לנבוע מהעדר מלטונין?

    בדיקות במעבדה זיהו רצפטורים מיוחדים למלטונין על התאים והבלוטות של מערכת החיסון. ניסויים בבעלי חיים מראים שההורמון יכול לשמר או אפילו לשקם את מערכת ההגנה של בעל חיים.

    אחת הדוגמאות הטובות באה מעכבר המעבדה של פיירפאולי. לפני שנים הוא זיווג 10 עכברים צעירים עם עשרה מבוגרים וביקש ממיקרוכירורג להחליף את בלוטות האיצטרובל שלהם, מהצעיר לבוגר ומהבוגר לצעיר. עד מהרה דידו הצעירים עם ירוד (קטרקט) ועם

    קרחות על גבם. הבוגרים חידשו את השרירים והאנרגיה שלהם והפרוות שלהם נהיו עבות ומבריקות. נתיחות הראו מה הייתה אחת הסיבות: הצעירים איבדו את בלוטת התימוס שלהם אחרי השתלת בלוטת האיצטרובל. אצל הבוגרים היא השתקמה.

    בבעלי חיים אחרים הראו החוקרים האיטלקים שתוסף של מלטונין מידי לילה יכול לחזק את ביצועי מערכת החיסון שנפגעה מגיל, מתרופות או ממתח. מדענים בישראל ובשוויץ גילו שכאשר עכברים קיבלו מלטונין, הוכפלו הסיכויים שלהם לשרוד אחרי זיהום בנגיף דלקת המוח.

    איש לא יודע באיזו מידה ישימים ממצאים אלה בבני אדם, אבל הם מראים שמלטונין עשוי לעזור לנו למנוע ואף לטפל בחוליים הנפוצים ביותר של הזיקנה.

    באשר לסרטן, הראיות לא מוגבלות למחקרים בעכברים. נתיחות שלאחר המוות מראות שהסתיידות בלוטת האיצטרובל (מצב שבו הבלוטה מתקשה ותפוקת המלטונין יורדת) נפוצה מאוד בארצות שבהן יש אחוז גבוה של סרטן השד ונפוצה פחות בארצות שבהן סרטן השד נדיר.

    המלטונין מפחית את רמת האסטרוגן ומהווה בסיס מצוין למניעת סרטן השד.
    מחקרים הראו שהוא יכול להאט את צמיחת תאי גידול סרטניים באדם.

    אין ספק כי למלטונין תכונות מסייעות רבות בעיכוב תהליך ההזדקנות, והמחקר בנושא פעילותו על מערכות שונות נמשך.

    לסיכום:

    האם המלטונין מרפא הכל? לא!
    אך הוכח כי הוא מסייע בפעילויות שונות:

    1. עוזר במנגנון השינה.
    2. מעכב חמצון.
    3. נוגד רדיקלים חופשיים.
    4. מחזק את מערכת החיסון.
    5. מונע תהליכים גידולייים והתפתחות מחלות סרטן.
    6. מאריך חיים, משמר נעורים.
    7. משפר את היכולת המינית.
    8. מגן מפני תוצאות הרסניות של מתח ואי שקט כרוני.
    9. משפר את תופעת הג'ט-לג (יעפת) בטיסות ארוכות טווח.

    אין ספק שהחזרת רמות המלטונין בגיל המבוגר לרמות שהיו בצעירותנו היא בסיס טוב להתגוננות ומניעת מחלות כסרטן, סוכרת ומחלות לב, כלומר ההורמון יכול לתת לנו כוח לשמור על צעירותנו ולחיות חיים ארוכים יותר בבריאות טובה יותר ובחיוניות האופיינית לגיל הצעיר.
    המלטונין מומלץ לנטילה בטבליות כבר משנות ה- 40 וה- 50 לחיינו במינונים הבאים:

    1-2 מ"ג ליום בגיל 40-50 ;
    2-3 מ"ג ליום בגיל 50-60 ;
    3-4 מ"ג ליום בגיל 60-70 ;
    5 מ"ג ליום מעל גיל 75.

    ניתן למצוא גלולות מלטונין במינונים של 1 מ"ג, 2 מ"ג, 3 מ"ג, 5 מ"ג ו- 10 מ"ג.

    רצוי לקחת את המלטונין לפני השינה, כי בדרך כלל בלוטת האיצטרובל מפרישה אותו לקראת הלילה ובזאת מודיעה לגופנו – הגיע זמן שינה.

    אין ספק כי ההגדרה של המלטונין במאה הנוכחית כהורמון פלא לשימור הנעורים ולהארכת החיים אינה רק נס, אלא עובדה מעודדת.

    המלטונין משמר את הנעורים,
    מעט את תהליך ההזדקנות,
    מאריך את תוחלת החיים ומשפר את איכותם.