פטריות מרפא ושימושן ברפואה

רבות נכתב ופורסם על "פטריות פלא" מהמזרח הרחוק (סין-יפן), המרפאות מחלות בכלל ומחלות סרטן בפרט.
יש להתייחס למידע זה בספקנות, אך עם זאת ללמוד מהן סגולות המרפא של הפטריות האלה.

מדענים אישרו לאחרונה את מה שהילידים ידעו זה מאות בשנים: הפטריות מהוות כמה מן התרופות החזקות ביותר הקיימות בטבע. בעוד שתרבויות עתיקות השתמשו כנראה בפטריות לחיזוק כללי של הגוף והבריאות, כיום אנו מוצאים כי המרכיבים הקיימים בזני הפטריות השונים הינם יעילים להגברת מערכת החיסון, למלחמה בסרטן ולעזרה לחולה להתמודד עם מחלות ניווניות וכרוניות.

"הפטריות הרפואיות", שלא כרכיבים תרופתיים רבים, מצליחות לשלב בין תועלת חשובה לבריאות לבין רעילות נמוכה ביותר, וזאת אף במינונים גבוהים, והן יכולות להוות פתרון לרבות מן הבעיות הבריאותיות של ימינו.

בעולם קיימים כ- 1.5 מיליון זנים של פטריות, אך מתוכם, לא יותר מ- 1,000-3,000 נחקרו הלכה למעשה. המחקרים שבוצעו על פטריות רפואיות בעולם כולו, שרובם בוצעו עד לאחרונה בעיקר באסיה, התמקדו במעטים בלבד מן הזנים הנ"ל וברכיבים הכימיים שלהם, שהינם לכאורה, בעלי סגולות מרפאות יוצאות מן הכלל.

מן הפטריות הנפוצות: ראיישי (Reishi), שיטקיי (Shitake), מייטיקי (Maitake),
קוריולוס (Coriolus), קומבוקה (Kombucha), והויסטר (Pleurotus).

להלן רשימה מדגימה של פטריות - מה הן מרפאות ומה הן מונעות:

ראיישי Reishi Ganoderma lucidum

תכונות ופעילות: "פטריית האלמוות" מחזקת מערכת החיסון, פעילות אנטי-חיידקית ואנטי-נגיפית, מורידה את רמת הכולסטרול בדם, פעילות אנטי-גידולית חזקה ע"י העלאת גורם הנמק של הגידול TNF וכמו כן מעלה רמת האינטרולוקין, משככת כאבים במחלות פרקים, בעלת תכונות נוגדות חמצון.

מייטקי Maitake Grifola frondosa

תכונות ופעילות: החלק החשוב הינו מקטע - D-B. מונעת הצטננות ומחזקת מערכת החיסון.
פעילות אנטי-סרטנית בעיקר לסרטן שד, סרטן ריאות וכבד.
פעילות אנטי-נגיפית חזקה. מורידה רמות הסוכר אצל חולי סוכרת.

שיטקיי Shitake Lentinula edodes

תכונות ופעילות: פטרייה המכילה רב-סוכרים חשובים, ויטמינים, מינרלים וחומצות אמינו. הפטרייה מעוררת את מערכת יצירת המאקרופאגים ומגבירה את ייצור האינטרפרון בגוף ואת יצירת תאי - T לימפוציטים. ממנה הופקה תרופת הלנטינן (Lentinan) שהיא בעלת פעילות אנטי-גידולית. כמו כן נמצאה פעילות אנטי-נגיפית ואנטי-חיידקית, בעיקר נגד וירוס ההרפס.

קומבוקה Komcucha

תכונות ופעילות: התפרסמה בשם "השמפניה של החיים", יעילה בשיפור אוכלוסיית חיידקי המעיים ושיפור תפקוד המעיים ובמניעת ספיגת חומרים כימיים ורעלנים.
החומר הפעיל L-Lactic-acid הוכח כמסייע לחולי סרטן בשיפור תחושותיהם.

צהו לינג Chau ling Polyporus umbellatus

תכונות ופעילות: משמשת כ"אנטיביוטיקה" בדלקות בדרכי שתן וכמו-כן כמחזקת מערכת החיסון. החומר הפעיל הינו הבטאגולקן. נמצאה יעילה בטיפול בדלקת כבד מסוג B, ויעילה ביותר לחולי סרטן אחרי טיפולים כימיים, בעיקר בחולי סרטן ריאות ושלפוחית השתן.

יון זהו Yun Zh Trametes versicolor Coriolus

תכונות ופעילות: פטרייה יעילה שממנה מפיקים את התרופה PSK היעילה בטיפול בחולי סרטן השד, המעי הגס והריאות. החומר הפעיל הינו בטא גלוקן בעל פעילות אנטי-דלקתית, חיידקית ונגיפית. מעלה רמת הלימפוציטים B. מעלה את רמת הלימפוציטים ההורגים
(T Killers) ומעלה את פעילות המאקרופאגים, כולם נמנים על מערכת החיסון. פעילות טובה ביותר בשיתוף עם כימותרפיה והקרנות, בעיקר בסרטן הקיבה.

יאמאבושיטאקה Hericium erinaceus

תכונות ופעילות: בעלת פעילות אנטי-סרטנית וחומרים המעוררים צמחיה של תאי עצב פגועים. ידועה פעילותו באנטי-דלקתית, בעיקר במערכת העיכול.

היממטסוטקה Agaricus blazei

תכונות ופעילות: פעילות אנטי-גידולית חזקה עקב הימצאות ריכוז גבוה של בטא-D-גלוטן. החומרים בפטרייה יוצרים אינטרפרון ואיטרלוקין, כמו-כן יש השפעה על הורדת רמת הסוכר והכולסטרול בדם.

אנוקיטאקה Flammulina velutipes

תכונות ופעילות: נמצאה פעילות של הורדת לחץ דם. נמצאו פוליסכרידים בעלי פעילות אנטי-גידולית בחלק מהלימפומות בסרקומה ובמלנומה.

כאשר צורכים פטריות מכל אחד מן הזנים השייכים לקבוצה זו לבד וללא תוספות, נמצא שהן מחזקות את מערכת החיסון, מועילות בעיכוב התפתחות גידולים, בהורדת רמת הכולסטרול בדם, מקילות במצבי שיגרון (ראומטיזם), משפרות את חילוף החומרים אצל חולי סוכרת ומשפיעות על מצבי עייפות כרונית. וככלל, מעניין מאוד לחשוב שפטרייה נחותה לכאורה יכולה להוות תרופה חזקה.

משום קוצר היריעה לא נפרוס כאן את כל המידע הקיים אודות פטריות וכוח ריפויין. מה שחשוב לזכור הוא שקיימות פטריות רעילות, ושדרך המתן צריכה להיות מבוקרת. צורת השימוש בפטריות הינה באבקות, תמציות, כדורים, קפסולות, תה ומרקים.

אין ספק שלטיפול בפטריות כוח מרפא מבטיח, אך חשוב ביותר להיוועץ ברופא המכיר שיטות ריפוי אלו, ולקבל ממנו מידע על ההתוויה הרפואית, על המינון ועל דרך המתן.