הגינסנג הפרואני

מאקא (MACA – Lepidium) הידוע בכינויו "גינסנג פרואני", הוא למעשה ירק מאכל, המשמש את האינדיאנים שמתגוררים במעלה הרי האנדים, בגובה 4,000-5,000 מטרים מעל פני הים, המאקא הינו צמח פקעתי, דמוי גזר, חזרת, בעל צבע צהבהב-סגלגל, טעם מתוק, ותכונות תזונתיות ובריאותיות, העושות אותו לאחד מאמצעי התזונה החיוניים והעיקריים, במקום בו צמחים אחרים אינם מסוגלים לשרוד.

עקב תנאי הקרקע והאקלים הקשים האינדיאנים של הרי האנדים בפרו משתמשים במאקא במגוון דרכים , בעיקר בייבושו ואכילתו כדייסה מתוקה או כירק המבושל במרקים, ריבות ומרקחות. בשל ערכו התזונתי הגבוה, מהווה צמח המאקא מקור תזונתי חשוב לדיאטה של תושבי האנדים הגבוהים. הוא מכיל ריכוז גבוה מאוד של סוכרים, עמילנים, חלבונים, מינרלים וויטמינים. תכולת החלבון שלו כוללת את רוב חומצות האמינו יחד עם חומרים פעילים אחרים. כאשר הוא מיובש, יכול המאקא להחזיק שנים רבות, ולשמור על ערכו התזונתי ללא שינוי ניכר, הן מבחינת הקלוריות והן מבחינת הוויטמינים והמינרלים שבו. בשל מתיקותו הרבה, יכול צמח המאקא להוות תחליף לסוכר. ההרכב הכימי של הצמח מראה לאוקואנטוציאנינים, סאפונין, טרפנאוידים, סטרואידים, אלקלואידים ואיזוציאנאטים, ההופכים את הצמח למרכיב תזונתי רב ערך, בעיקר עבור ילדים, קשישים, וחולים כרוניים.

על שום עמידותו בתנאי האקלים הקשים, ידוע צמח המאקא כתוסף מזון המחזק את המשתמשים בו באופן יומיומי. המאקא ידוע כמגביר פעילותן של בלוטות מסוימות (כגון בלוטות המין), כמחזק את המערכת החיסונית וכיעיל ביותר בטיפול בדלקות שונות ואף במספר סוגים של סרטן.סביב צמח המאקא נוצרו מיתוסים שונים על היותו בעל פעולת "כישוף" וכמעורר הפעילות המינית. בגלל תכולת האסטרוגן הגבוהה בצמח, התגלה כי אכן הוא פועל כאפרודיטיאטי והשפעתו הורמונית. הצמח ידוע בייחוד בפעולת הסדרת הפרעות הרבייה, הווסת, הפריון, גיל המעבר של שני המינים.

פעולת הריפוי של הצמח נוסתה על עכברים, בגלל השפעתם הייחודית של המרכיבים ההורמונליים, אצל נקבות עורר הצמח את זקיקי הבגרות של גראף ואילו אצל הזכרים הגביר הצמח את כמות הזרע בצינורות הזרע (סמיפרוס) – תוך הגדלת התפלגות התאים (מיטוסיס) ויצירת תאי הזרע.

צמח המאקא בגירסתו המיובשת והמרוכזת, נמצא היום למכירה בישראל, הכמוסות מכילות כמות גדולה של חלבון, סידן, זרחן, ברזל, וויטמינים (B1, PP2, C, B, B8) אסטרוגן טבעי, גלוקוסינולאטים טבעיים, חומרים ארומטיים טבעיים ופלאבנואידים טבעיים.

מינון: 1-3 כמוסות ליום עם האוכל.

יציבות: יציב לאורך זמן בתנאי אחסון טובים.

אחסון: במקום קריר ויבש, הרחק ממקורות חום.

אינדיקציות:
1. מווסת את המערכת ההורמונלית.
2. מגביר את הכושר הפיסי והמנטלי.
3. מעורר, משפר את הכושר השכלי, זיכרון, ריכוז כושר העבודה.
4. מסייע להתגבר על מצבי דיכאון ופחד.
5. מגביר את האנרגיה המינית ואת הליבידו.
6. מווסת את המחזור החודשי המסלולו ההורמונלי.
7. מגביר את הפריון בבני אדם ובבעלי חיים.