גלאוקומה

גלאוקומה (ברקית) הוא שמן של כמה מחלות עיניים, שהמשותף לכולן הוא נזק בלתי הפיך לעצב הראיה, עצב הראיה הינו האחראי על העברת המידע החזותי מהעין אל המוח. הנזק לעצב הראיה גורם לפגיעה בשדה הראיה, המחמירה עם הזמן עד כדי עיוורון.

סיבת הנזק אינה ידועה, אך קשורה ברוב המקרים בלחץ תוך-עיני גבוה, הנוצר לרוב בגלל הפרעה בניקוז התקין של נוזלי העין אל מערכת כלי הדם שמחוץ לעין. ישנם גם מקרים, שבהם עצב הראיה ניזוק אף שהלחץ התוך-עיני תקין.

גורמים אחרים הקשורים במחלת הגלאוקומה הם הפרעה באספקת הדם לעצב הראיה ושינויים מבניים בראש העצב, האזור שממנו יוצאים סיבי העצב מהעין אל המוח.

המחלה פוגעת, בדרך-כלל, בשתי העיניים, אך יש שהיא מאובחנת תחילה בעין אחת, ורק מאוחר יותר בעין האחרת.

גלאוקומה כרונית

גלאוקומה כרונית היא הצורה השכיחה ביותר של המחלה. מחלה זו מסוכנת במיוחד, כיוון שאם אין מטפלים בה, היא גורמת לנזק הדרגתי ובלתי הפיך לעצב הראיה. העלייה בלחץ התוך-עיני אינה גורמת לכאבים או לירידה בחדות הראיה. הנזק מצטבר לאט ובהדרגה והחולה כלל אינו ער לפגיעה בשדה הראיה שלו.

בתחילה, אין לגלאוקומה כל תסמינים. הראיה המרכזית תקינה והחולה אינו סובל מכאבים. אם אין מטפלים במחלה, שדה הראיה של החולה ניזוק בהדרגה מבלי שהוא חש בכך. הוא רואה בבהירות עצמים הנמצאים מלפנים, אך אינו יכול לראות עצמים הנמצאים בצדדים. שדה הראיה הולך ומצטמצם עם הזמן, עד לראיה "כמו דרך צינור" (ראית מנהרה) ואפילו לעיוורון גמור.

עיקר הטיפול בגלאוקומה נועד להוריד את הלחץ התוך-עיני ולשפר את זרימת הדם בעין, וכך לעצור או להאט את הפגיעה בעצב הראיה ולמנוע עיוורון.

יש לזכור שהטיפול אינו יכול לרפא נזק שכבר נגרם, אך הוא יכול למנוע נזק נוסף.

לאנשים בריאים חשוב לבצע בדיקת לחץ בעיניים אחת לשנה.