פולן – המרכיב החנקני שבכוורת

הפולן מכיל גרגרים של אבקת פרחים – האלמנט הזכרי של הפרח. כאשר פוקדת הדבורה את הפרח היא יונקת צוף, המיועד ליצור דבש, לתוך זפקה. אגב כך היא אוספת גרגרי אבקה של פרחים, הנדבקים אל השערות המכסות את גופה.

במעופה מסרקת הדבורה את השערות הללו במברשות מיוחדות שעל רגליה האחוריות, אוספת את גרגירי אבקת הפרחים ומדביקה אותם לגוש אחד, בעזרת רוק המופרש מפיה עם צוף הפרחים. זהו הפולן, הנאגר בצורת גרגירים שגודלם 3 מ"מ. אגירתם נעשית בשקע מיוחד, הממוקם בשוקי רגליה האחוריות של הדבורה. בכוורת מעבדת הדבורה את הפולן בעזרת מיצים ממערכת העיכול שלה ומאחסנת אותו בתאים. חומר זה משמש מקור תזונתי לרימות. לאחר עיבוד הפולן ואחסונו בתאים, הוא נקרא בשם ריפתה.

אפשר לאסוף את הפולן עוד בטרם עובד לריפתה, באמצעות התקנת מלכודות מיוחדות בפתחי הכוורת: רשתות המאלצות כל דבורה הנכנסת לכוורת לגרד אליהן את רגליה ובדרך זו מצטבר הפולן.

גרגירי אבקות הפרחים יחודיים לכל צמח וצמח, הן בצורתם ובמימדיהם (כמה עשרות מיקרונים) והן בתכולתם הגנטית, שכן בהם טמון המידע התורשתי שמביא להתפתחות כל צמח וצמח.

החיות הטמונה בפולן בצד חשיבותו התזונתית להתפתחות הרימות, הביאה לשורת מחקרים מעניינים, בהם נלמדה תכולתו הכימית של הפולן והאפשרות להשתמש בו לצרכים שונים.

הרכבו הכימי של הפולן שונה ממקור צמחי אחד למשנהו, אך המכנה המשותף הוא התכולה העשירה של חומצות אמיניות. פולן מכיל את כל 22 החומצות האמיניות ההכרחיות לאדם וכן חלבונים שונים (כ- 22%), חד-סוכרים (כ- 5%), ליפידים ושמנים אתריים (5%), אנזימים, מינראלים וויטמינים (שלושתם יחד כ- 5%), מים (כ- 10%) וכ- 30% מרכיבים כימיים, הייחודיים לאבקת הפרחים וטרם הוגדרו.

מהם שימושי הפולן?

זהו מקור תזונתי עשיר היכול לשמש כספק תצרוכת החנקן, הדרושה לתזונת האדם. מהסתכלות בהתפתחות הרימה, מתברר כי הרימות ניזונות בדבש ובפולן, והן עולות במשקלן פי 1,500 תוך 5-6 ימים – תופעה מיוחדת ונדירה בעולם החי.

במחקרים כמותיים, בהם הושוותה תכולת החומצות האמיניות ההכרחיות שבפולן לאלו שבביצה, גבינה ובשר, נמצא שריכוזן בפולן גבוה בצורה משמעותית ביחד לשאר. אמנם השימוש בפולן מקובל בתזונה יומית רציפה (כמה עשרות גרם ביום) – בקרב אוכלוסיות לא מעטות של צמחונים וטבעונים.

במחקרים השוואתיים הסתבר, שנתינה שגרתית של פולן המקובלת ברפואה הטבעונית גורמת:

  • להסדרת פעילות המעיים במקרים של עצירות.
  • להעלאת מספר כדוריות הדם האדומות במקרים של אנמיה.
  • להעלאת ריכוז הגמא-גלובולינים: המקטע החלבוני בנסיוב הדם המהווה את הנוגדנים, שהם מרכיב עיקרי של המערכת החיסונית בגוף.
  • להורדה של רמת הכולסטרול בדם.
  • לריפוי מחלות בבלוטת הערמונית – (prostate), העלמות או הפחתה משמעותית של כאבים במקרים של דלקת, או דחיית גידולים במקרים של אדנומה בבלוטת הערמונית.

הפולן טרם נבדק או נחקר ומשום כך לא ידוע מהם מרכיביו האחראיים למגוון השימושים הרפואיים שצוינו לעיל.

כאן המקום לציין כי הואיל והפולן הוא אבקת פרחים, הידועה כגורם אלרגי בבני-אדם, יש להיות ערים לאפשרות של היות האדם אלרגי לפולן, או שקיים סיכוי כי תתפתח אלרגיה בלקיחתו הממושכת.