ויטמינים, מינרלים ותוספי מזון

ויטמינים ומינרלים הם מרכיבים חיוניים לפעילות המטבולית הנורמלית של הגוף. אף על פי שאנו זקוקים למינונים נמוכים ביותר שלהם, גופנו אינו מייצר אותם בכמות מספקת ועלינו להשיגם מהמזון.

צריכה לא מספקת

דיאטות"רצחניות" המבוססות על צריכה קלורית נמוכה (Low Calorie Diet), בייחוד לתקופות ממושכות, שאינן משולבות בתוספות של ויטמינים ומינרלים, עלולות לגרום לסימני חסר.
נשים הסובלות מתקופות ארוכות של הקאות בתקופת ההריון עלולות לסבול מחסר בוויטמינים.
אלכוהוליסטים סובלים ממחסור כרוני בוויטמינים, הן מפני שאינם אוכלים מספיק והן מפני שצריכת הפחמימות המוגברת שלהם דורשת תופסות של ויטמינים, ובייחוד פירידוקסין.
אורח חיים "קרייריסטי" המאופיין בימי עבודה ארוכים, צריכה של "ארוחות זבל" לא מגוונות ואי צריכה של פירות וירקות טריים, יגרמו לחסר במרכיבים חיוניים.
מחלות של הפה והלסת מחייבות עיבוד וטחינה של המזון הפוגעים בערכו התזונתי.

ירידה בספיגת הוויטמינים

במחלות שונות יש ירידה בספיגה של מרכיבי מזון שונים. אלו כוללות: מחלות כבד ודרכי המרה, תקופות ארוכות של שלשולים (או שימוש מכוון במשלשלים), פעילות יתר של בלוטת התריס (היפרתירואידיזם), מחלות ממאירות שונות ומחלות שמקורן בטפילים במערכת העיכול.
פגיעה או מחסור בפקטור האינטרינסי בקיבה יגרמו לאי ספיגה של ויטמין B12.
טיפול באנטיביוטיקה רחבת טווח קוטל את צמחיית החיידקים הטבעית במעי האחראית לסינתזה של כמה ויטמינים ולספיקה של אחרים.
לספיגת ויטמינים מסיסי שומן דרושה צריכה מינימלית של שומנים במזון. עם העלייה בגיל מתפתחת ירידה בספיגת המזון.

עלייה בדרישות הגוף לוויטמינים

עלייה בצריכת הוויטמינים מופיעה בשלבי הגדילה וההתפתחות, ואצל אתלטים או אנשים העוסקים בפעילות גופנית מוגברת, ובעת ההריון וההנקה.

עלייה באיבוד הוויטמינים

נשים מאבדות ברזל בעת המחזור החודשי.
אנשים העוסקים בעבודה מאומצת בתנאי חום מאבדים ויטמינים ומינרלים בזיעה.

"דרגות מחסור" בוויטמינים

על פי התפיסה השמרנית שהיתה מקובלת בעבר, הגוף זקוק לוויטמינים ולמינרלים רק כדי למנוע מחלות חסר, עם מרווח בטיחות לאוכלוסיות מגוונות.

כיום ברור שאספקת ויטמינים היא מרכיב חשוב בפעולות הרפואה המונעת לתפקוד הגוף בצורה יעילה יותר, במניעת מחלות ובמניעת תהליכי ההזדקנות.