ויטמין E אלפא-טוקופרול

ויטמין E הוא חומר המזון היעיל ביותר בהיותו מספק לגוף חמצן. הוא מתפקד כנוגד חמצון, מגונן וכן כמשמר חמצן.

לויטמין זה יש תפקיד חשוב כנוגד חמצון בשומנים בגוף. הוא מגן על השמנים, השומנים והפוספוליפידים בדם ובקרומי התאים.
הוא מגן גם על ויטמין A, קרוטן והורמוני יותרת המוח, יותרת הכליה ובלוטות המין מהדס על ידי חמצן.

כשיש מחסור בוויטמין E נהרסות חומצות השומן הלא רוויות החיוניות שמרכיבות את קרומי התא על יד החמצן. ויטמין E הוא נוגד החמצון העיקרי שקיים בשמנים לא רוויים והוא מגן עליהם מקלקול.

ד"ר קרל פייפר טוען שיש לקחת ויטמין E עם כל אכילה של שומנים לא רוויים (כמו אלה שבשמן דגים). ויטמין E מחזק את התגובה החיסונית, משפר את ההתנגדות למחלות וחיוני לסינתזה של DNA ו- RNA. ניוון שרירים הוא הדוגמה לנזק החמור ביותר של מחסור בוייטמין E. לדברי ד"ר רוברט טנגדי, מומחה עולמי לוויטמין E מאוניברסיטת קולורדו, פעילות חיסונית תקינה דורשת כמות גדולה פי שישה של ויטמין E מזו שנחשבה המתאימה.

פעילותו מצוינת כמשפר את איכות העור ומסייע בהתפתחות ובשמירה על תאי עצב ושריר. שימוש בקרם פנים המכיל ויטמין E מסייע בהאטת תהליך הזדקנות העור.

מקור תזונתי: הספיגה של ויטמין E מהמזון אינה יעילה ונעה בין 20%-80. הספיגה מושפעת מהפרשת מלחי מרה, אנזימי עיכול מהלבלב ושומנים. תכולת אלפא טוקופרול במזון אינה אחידה והיא תלויה בעיבודו, באחסונו ובתהליכי הכנתו.

המקורות התזונתיים העשירים ביותר הם השמנים הצמחיים: סויה, תירס, כותנה, חריע והמרגרינה המיוצרת מהם, שקדים ונבטי חיטה ופולי סויה.
כמויות קטנות נמצאות בבשר, דגים, בשומן בעלי חיים, בפירות ובירקות, בעיקר בירקות עליים טריים.