ליקופן – סוד העגבנייה

    ליקופן הנו קרטנואיד המצוי בעגבנייה, ואשר מקנה לה את צבעה האדום. ניתן למצוא ליקופן גם במקורות נוספים כגון: גויאבה, אבטיח ופלפל אדום, אך כמותו הגדולה ביותר מצויה בעגבנייה.

    הליקופן הנו בכיר נוגדי החמצון (אנטיאוקסידנטים), ופעילותו חזקה מזו של הבטא קרוטן ושל נוגדי חמצון אחרים. נוגדי החמצון מנטרלים מולקולות לא יציבות, המכונות רדיקלים חופשיים, אשר גורמות להרס תאים בריאים בגוף, לפגיעה בחומר התורשתי בתאים, להתפתחות של מחלות ניווניות ולהאצת תהליך ההזדקנות.

    מחקרים רבים, שנערכו על איכויות הליקופן, הוכיחו כי הליקופן מקטין את הסיכון לחלות בסרטן הערמונית, וכן מקטין את הסיכון להתפתחות בעיות נוספות בבלוטה זו.
    במחקרים אלו הוכח כי צריכת מוצרים עשירים בליקופן מקטינה את שכיחות התפתחות סרטן הערמונית. עפ"י מחקר שנעשה באוניברסיטת הארווארד, שארך 6 שנים וכלל 48,000 גברים, נמצא כי צריכת רוטב עגבניות, פיצה ועגבניות יותר מפעמיים בשבוע מקטינה את הסיכון לחלות בסרטן הערמונית בשיעור שבין 21-34 אחוזים. במחקר נוסף, שנערך באוניברסיטת הארווארד, הוכח כי הליקופן מקטין את הסיכון לחלות בסרטן הריאות בקרב אנשים מעשנים.

    הליקופן מחזק את המערכת החיסונית, ובמיוחד מזרז ייצור תאי T החשובים למאבק הגוף כנגד התפתחות מחלות שונות.

    במהלך השנים האחרונות, הצביעו מחקרים רבים באירופה ובישראל על סגולותיו של הליקופן להקטין סיכונים לחלות בסוגי סרטן רבים בשיעורים מרשימים, ולהגן על העור מפני פגעי השמש וההזדקנות. בשל כך, הפך הליקופן לבכיר נוגדי החמצון ולרכיב חשוב בהתמודדות עם מחלות ניווניות שונות. מחקרים אחרונים, הנעשים על אודות סגולות הליקופן, מראים סימנים ראשונים לכך שצריכת ליקופן מגבירה את פוריות הגבר ומעלה את ספירת הזרע.

    יש לציין כי מבין סוגי המזון השונים מומלצים אלו על בסיס עגבנייה, אשר עברו חימום קל וריסוק, כגון: רסק עגבניות, רוטב עגבניות וכו'.

    בעקבות המחקרים, שבדקו את פעילות הליקופן, נקבע כי על גופנו לצרוך 3-6 מ"ג ליקופן בכל יום.

    הליקופן חיוני וחשוב במיוחד לגברים בגילאי 40-45. בגילאים אלו, הסיכון לסבול מבעיות בערמונית הולך וגדל.

    מאת ד"ר גדעון עירון