ריפוי באמצעות אנזימים

הריפוי באמצעות אנזימים הוא אחת משיטות הטיפול של הרפואה הקונבנציונאלית. זה מכבר ביססו האנזימים את מקומם כקבוצת תרופות מהחדשניות והנפוצות ביותר, והריפוי השיטתי באמצעות אנזימים מפרידי חלבונים היה לשיטת ריפוי חשובה ברפואה הטבעית.

כמעט שאין בגופנו מערכת ויסות כלשהי, אשר אינה תלויה באנזימים. האנזימים אחראים לקרישה ולפעולות הליפין (Fibrinolysis) לדלקות ולפעילות המשלימה, לפגוציטוזיס, לריפוי פצעים ולחידוש הרקמות, וגם למערכות ההגנה הייחודיות והלא-ייחודיות, במקרים אלה, האנזימים מתפקדים כמזרזים ביולוגיים.

הרעיון לתמוך בגוף החלש והמתוח במלחמתו במחלה על ידי שימוש באנזימים, נראה הגיוני למדי, אחרי ככלות הכל, מבניהם ופעולותיהם של אנזימים רבים כבר נתגלו בגוף האדם.

האנזימים החשובים ביותר שמשמשים לריפוי הם ה- Hydrolases, אשר מפצלים את קשרי האסטר, הפפטידים וה- Glycoside, על ידי החדרת מולקולת מים.

מטרת הריפוי באמצעות אנזימים

המשימות והמטרות של הריפוי באמצעות אנזימים הן רבות. האנזימים משמשים לתמיכה בגוף במצבי מצוקה, כגון דלקות כרוניות, הפרעות בעיכול, מחלות בכלי הדם או מחלות ממאירות. תחום יישום נוסף של האנזימים הוא כתחליפים בהפרעות הנגרמות עקב אנזימים פגועים.

הדוגמאות הקלאסיות להפרעות כאלה הן אי ספיקת לבלב או הפרעות בקרישת הדם, בשל גורמי קרישה פגומים.

כל אנזים משפיע אחרת, ולכן הגיוני להשתמש בתרכובות של כמה אנזימים, כדי להבטיח השפעה רחבת טווח ובזכות שיתוף הפעולה ביניהם גם להשיג יעילות גבוהה יותר.

אנזימים לטיפול במחלות ממאירות

האנזימים מפרידי החלבונים (הפרוטאינים – Proteolytic Enzymes) מסוגלים להסיר את מעטה תאי הסרטן ולפורר את רשת הסיבים המקיפה את הגידולים – תכונה ההופכת אותם לתרופה יקרת ערך ברפואה הקונבנציונאלית לטיפול בסרטן. גידולים סרטניים אלה, שכמעט אינם מגיבים לכימותרפיה ולהקרנות, מגיבים טוב יותר לשיטות אלה כאשר מוסיפים אנזימים לטיפול.

לאנזימים יש חשיבות רבה עבור המנתח. ד"ר רוקיטנסקי דיווח בכמה פרסומים, כי האנזימים, שניתנו לפני ניתוח להסרת סרטן השד, הפחיתו במידה ניכרת את מידת ההתערבות הנדרשת על ידי הניתוח. האנזימים מפרידים היטב בין רקמות בריאות לממאירות, על ידי פירוק החומר המקיף את הרקמה שעליה מצוי הגידול, צעד אחר צעד.

גם לאחר ניתוח להסרת גידול, לאנזימים יש תפקיד חשוב במניעת היווצרות גרורות סרטניות. גידולים אלה, אשר עד היום לא הגיבו לטיפול כימותרפי ולהקרנות, מגיבים היטב לאנזימים מפרידי חלבונים בשילוב עם תמציות בלוטת ההרת (Thymus) או ויטמין A במנות גדולות. הדבר נכון במיוחד לגבי גידולים בחלל הקיבה והמעיים ובאזור החזה. עדות לכך ניתן למצוא בדיווחיהם של מחברים שונים ברחבי העולם.

אין ליטול אנזימים דרך הפה יחד עם האוכל. יש לקחתם לפחות שעה לפני הארוחה או חצי שעה לאחריה, אחרת יש סיכון כי חלק מהמנה יסייע אך ורק לעיכול המזון – ולא לתהליכים המתבקשים בטיפול זה.

מלכתחילה, בריפוי שיטתי באמצעות אנזימים יש להשתמש במנות גדולות יחסית, וזאת מאחר שהאנזימים הם למעשה מולקולות גדולות, וספיגתן, הובלתן והפצתן שונות מאלה של המולקולות הקטנות.

רצוי להדגיש, כי אפילו כאשר נוטלים מנות גדולות במשך תקופות ארוכות, לא חל שיבוש במערכת החיסונית.

נטילת תכשירי ויטמינים יחד עם האנזימים מהווה צירוף מושלם לריפוי שיטתי באמצעות אנזימים.