קבוצת ויטמין B בי

    ויטמין 1B
    תיאמין

    ויטמין מסיס במים שאינו מצטבר בגוף. הראשון מבין קבוצת ויטמין B שזוהו ומשמש כגורם המשתתף בתהליכים אנזימטיים חשובים בגוף.
    הויטמין חשוב לתפקוד מערכת העצבים וחיוני לייצור אנרגיה במוח, על ידי הפיכת הגלוקוז (סוכר) לאנרגיה.


    מקור תזונתי: דגנים, שמרי בירה, לחם מקמח מלא ואיברים פנימיים של בשר – כבד ולבבות, קטניות, אגוזים, שמן חריע, שמן בוטנים ושמן תירס.
    · אלכוהול, קפה, טאנינים מתה שחור וסטולפיטים הורסים את התיאמין, וכמו כן הוא מתפרק בקלות בתהליך הבישול.

    ויטמין B2
    ריבופלאבין
    לקטופלאבין

    הריבופלאבין הנו ויטמין מסיס במים הנספג בגוף בקלות.
    · דרוש לייצור הגלוטתיון ונחוץ לייצור אנרגיה. מסייע לגדילה, תורם לשיפור בריאות העור, הציפורניים והשיער.
    · חיוני לצמיחה של תאים.
    · הכרחי לניצול מימן, חמצן וחומצות שומן בתאים.
    · מרכיב של אנזימים בכבד האחראים למטבוליזם של תרופות.
    · אחראי להפעלה של פירידוקסין (Vitamin B6).
    · אחראי להפיכת טריפטופאן לניאצין (Vitamin B3).
    מקור תזונתי: חלבון מן החי כמו בשר, עוף, דגים, איברים פנימיים ובעיקר מוצרי חלב הם מקור טוב לויטמין B6.
    גרעינים מכילים כמויות מעטות של הויטמין, אולם גרעינים מועשרים, דגנים ומוצרי מאפה מספקים כמויות גדולות של הויטמין.
    הויטמין אינו נהרס בתהליך הבישול.

    ויטמין B3
    ניאצין
    חומצה ניקוטינית
    ניאצנאמיד

    ויטמין מסיס במים, החיוני לתפקודו התקין של המוח. חסר בו קשור למחלת הסכיזופרניה ולמצבי דיכאון.
    הויטמין אחראי על מטבוליזם השומנים, הפחמימות וחומצות האמינו. במינון גבוה הוא מפחית את רמות הכולסטרול והטריגליצרידים, משפר את בריאות העור, המוח ומערכת העיכול.
    מקור תזונתי: דגנים, ביצים, אבוקדו, זרעי חמניות, שזיפים שחורים.

    ויטמין B5
    חומצה פנטותנית

    ויטמין מסיס מים הידוע "כאנטי מתח" בשל השפעתו על בלוטת יותרת הכליה. הוא נחוץ לייצור שני מרכיבים החיוניים לניצול שומנים וגלוקוזה לייצור אנרגיה.
    נחוץ ליצירת תאי דם אדומים והורמון יותרת הכליה. עובד יחד עם קו אנזים Q10
    ו- L – קרניטין כדי להעביר שומן למיטוכונדריה, שם הוא נשרף כחומר דלק.
    מקור תזונתי: שמרי בירה, כבד עגל, בוטנים, פטריות, פולי סויה, אפונים, פיקאנים, קוואקר, גרעיני חמנייה, עדשים, תפוזים ותותים.
    כמו כן נמצא בירקות שונים ובדגים.

    ויטמין B6
    פירידוקסין

    ויטמין מסיס במים שחסר בו שכיח בקרב האוכלים מזון מעובד ומהיר.
    חשוב לייצור נוירו טרנסמיטורים וכחלק מטיפול ברמות גבוהות של הומואוציסטאין.
    יוצר חלבונים חדשים, תאי דם אדומים והורמונים, ומסייע בפעילות החיסונית.
    במינון גבוה מ- 50 מ"ג בכל פעם, הכבד עלול לסבול מעומס יתר וייתכן שלא תהיה עלייה ברמתו בדם.
    משמש במקרים של התכווצויות שרירים ליליות, חוסר תחושה בידיים, עקצוץ ונמלת, הפרעות בעור, אי שקט נפשי, ובתסמונת המנהרה הקרפלית בשורש כף היד.
    מקור תזונתי: גרעיני חמניות, נבטי חיטה, פולי סויה, אגוזי מלך, עדשים, שעועית, גרעינים מלאים, בננות, תרד, תפוחי אדמה וכרובית, עוף ודגים.

    ויטמין B12
    קוגלאמין
    רצאנוקובלאמין

    ויטמין מסיס במים הנמצא רק במזון שמקורו מהחי. חסר בויטמין יביא לאנמיה ועייפות.
    · הכרחי לשמירה על תאי עצב.
    · הכרחי לאחסון וניצול של חומצה פולית.
    · הכרחי למטבוליזם של שומנים.
    · משתתף בחלוקת התא.
    מקור תזונתי: מזון שמקורו בבעלי חיים הוא המקור הטוב ביותר לויטמין B12; כבד, גבינה, חלב, יוגורט, ביצים.
    חסר אצל צמחונים וטבעונים הזקוקים להשלמה.