סחוס הכריש (Shark Cartilage)

לצורך התפתחות הגידול בגוף דרושה הספקה של "מזון" דרך הדם, ולכן בתהליכים גידוליים יש רשת של כלי דם, המזינה את הגידול עצמו. בהנחה שאם הזנה זאת של הגידול תופסק ותהיה הפסקה בגדילת הגידול – התחילו מדענים לחפש חומר שיכול להפסיק את אספקת ה"מזון" הזאת.

סחוס הכריש הולך ומסתמן כחומר אנטי סרטני מבטיח. הוא פועל על ידי Antiangiogenesis, בלימת התפתחות כלי הדם, דבר המונע מהגידולים את תזונתם ועל ידי כך "מרעיב" אותם למוות, כלומר מונע את התפתחותם וגדילתם ולעיתים נצפית נסיגה בגידול.

שימוש בסחוס הכריש, שהוחדר לחולים דרך המעי, בחוקן דרך החלחולת, כמתואר בספרו הידוע של ד"ר וויליאם ליין "כרישים אינם לוקים בסרטן" – Sharks don't get cancer. שימוש כזה הניב כמה הצלחות קליניות:

· אישה החולה בסרטן מתקדם בדרגה 3 בצוואר הרחם: לאחר טיפול בעזרת סחוס הכריש במשך שבעה שבועות, נחלש הכאב מאד, והגידול הצטמצם ב- 80 אחוז. לאחר 11 שבועות הייתה ירידה של 100 אחוז במידות הגידול והכאב נפסק.

· בעקבות טיפול בסחוס הכריש במשך שישה עד שמונה שבועות, קטנו הגידולים במידה ניכרת, ואף החלו להינמק אצל שמונה נשים שסבלו מסרטן שד מתקדם. בשלושה מקרים התמזערו הגידולים, ובשני מקרים נתלשו הגידולים ממקומם והחלו לצוף בחופשיות.

המקרים המתוארים לעיל הם לקט קטן של מובאות מתוך הספר.

במחקר הבינלאומי נמשך המאמץ לקבוע את מידת יעילותו של סחוס הכריש בטיפול בסרטן.

כבר בשנת 1971 הראו חוקרים מבית הספר לרפואה באוניברסיטת הרווארד בארה"ב, שאם יהיה ניתן לבלום את הספקת הדם לגידול, יש סיכוי שהתפתחותו תיעצר.

מדענים במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס הראו, שלסחוס הכריש יש תכונה של מניעת התפתחות כלי דם נימיים.

בניסויים בבעלי חיים שבהם התפתחו מחלות סרטן וקיבלו סחוס כרישים, נראתה בלימה של הגידול, והתאים לא התפתחו. בבעלי חיים שלא טופלו נראתה הרעה במצבם.

גם בישראל מתבצעות כמה וכמה תצפיות בשימוש ובטיפול בחולי סרטן עם סחוס הכריש. אבקת סחוס הכריש ניתנת במינונים של 20-10 גרם, עד מינונים גבוהים של 100 גרם ביום בנטילה דרך הפה (P.O), ולעיתים נעשה שימוש בטיפות מרוכזות מהחומר או בחוקנים.