מין ותהליך ההזדקנות

המין

ההתמודדות עם המיניות ועם המין מעסיקה אותנו לכל אורח חיינו.

המיניות היא מרכיב חשוב באישיותו של האדם, והיא כוללת רבים מן ההיבטים הנכללים בחוויית הזהות הגברית והנשית.

המיניות כוללת בתוכה מרכיב נפשי הכולל אהבה וחיבה, מרכיב אינטימי בו יש צורך בקרבה לזולת, ומרכיב פיזי, מגע ארוטי ואינטימי.

עם ההתקדמות בגיל ובעיקר בהתקרבנו לגיל המעבר, יש ירידה הדרגתית מסוימת בתשוקה ובהתעוררות המינית, וכן בתדירות חיי המין ובאיכותם (לא אצל כולם).

השינויים החלים בנו עם חלוף השנים הם שינויים פיזיולוגיים ושינויים בהרגלים ובתחושות, בעיקרם בגיל המעבר של הגבר והאישה. וככל שמתקדם הגיל, יש הפרעות בתפקוד המיני. מחקרים הראו כי לגברים מעל גיל 50 יש כ- 50% הפרעות בתפקוד המיני ואצל הנשים האחוז גבוה יותר.

ההפרעות בתפקוד המיני מקורן בהפרעות נפשיות-רגשיות המתמקדות במתח וחרדה, מתח אישי וקשרים בין אישיים, עייפות ודיכאון.

מרכיב ההפרעה הגופנית מתמקד במחלות כמו סוכרת, יתר לחץ דם וטרשת עורקים, ניתוחים באזור האגן וקרינה (בעת מחלות סרטן). כמו כן שימוש בתרופות, אלכוהול, סמים ועישון כבד מהווים גורם לירידה בתפקוד המיני.

הגבר: ירידה בליבידו עקב גורם נפשי, חוסר וירידה בהורמון הטסטוסטרון, ההורמון הגברי, נזק עצבי ו/או נזק בכלי הדם ובזרימת הדם לאיבר המין. מצבים אלה מביאים לירידה בעוצמת הזקפה, ובזמן השפיכה יש ירידה בכוח ההתכווצויות, שמתבטא בטפטוף או נזילה במקום זרימה חזקה.

ירידה ביכולת המינית וב"ביצועים" היא לעתים בעיה שכיחה בגיל המעבר, אך זו בעיה הניתנת לפתרון באמצעים תרופתיים או מכאניים שונים, ויש מקום לייעוץ עם סקסולוג, אורולוג או כל רופא היכול להציע פתרון לבעיה.

אך אל דאגה, אפשר ליהנות מהאינטימיות ומהרצון להיות עם בת זוג ואפשר להיעזר בשיטות שונות, כולל שימוש בהורמונים כמו GH – הורמון הגדילה, שימוש בטסטוסטרון – הורמון גברי, ובתרופות לשיפור הזקפה כמו הויאגרה.
אפשר להשתמש בהזרקת חומרים לאיבר המין, בשתל מסיליקון למערות הפין, או במכשירים שונים, כמו משאבת ואקום.

כמו כן ניתן להשתמש בצמחים מעוררים כיואנבינום, דמיאנה בצורה מבוקרת ובפיקוח רופא.

אין ללכת שבי אחרי "נוסחאות און" בלי בירור מקיף לסוג החומר הנמצא בתוכן והיכולת והסכנה לתופעות לוואי.
אך אל תוותרו על מין בגיל המבוגר, כי המין חשוב לגוף ולנפש.

האישה: בגיל המעבר ועם הירידה ברמת הורמוני המין אצל האישה יש ירידה בליבידו וירידה ביכולת המינית. גם כאן תהיה ירידה בתשוקה ובהתעוררות המינית, הגופנית והנפשית.

לאישה מפריעה גם עובדת ההשמנה, קמטים בעור והתחושה שאינה יפה וסקסית יותר.
נוסיף לכך את המנגנונים של יובש בנרתיק ולעתים כאב בעת יחסי המין, דבר המפריע לרצון ולקיום יחסי המין. בזמן קיום יחסי המין יש ירידה ברמת האורגזמה, כולל ירידה ברמת ההתכווצויות באיברי המין.

גם לאישה ניתן לעזור במתן הורמונים או בטיפול חלופי להורמונים (HRT). בכדורים, במשחות ובמדבקות.

המלצותי הן: על כל אדם להבהיר לעצמו מה מטרותיו בחיי המין, ייעוץ מיני וחינוך מחדש של הזוג, כל אחד את עצמו ועזרה לצד שכנגד, תוך דיון בצרכים של כל צד ומתן עקרונות של קיום יחסי מין, משחקי מין וגירוי הדדי. יש להוסיף אמצעים המשפרים את התשובה וההתעוררות המינית.

אין חוק אחד המתאים לכולם, אך על אף התקדמות הגיל שמרו על חיי מין תקינים שהם בסיס למניעת תהליכי ההזדקנות. ספורט, דיאטה וחדוות המין יביאו לכם רוגע ומשיכה לחיים טובים ומאושרים יותר.