הורמון ה- DHEA

אחד מהחומרים הזמינים שהוכח מבחינה רפואית ומדעית כמסייע להאטת תהליך הזיקנה הוא ה- DHEA, סטרואיד נפוץ ביותר המופרש מבלוטת יותרת הכליה (האדרנל).

בצורתו הסינתטית הוא ניתן להשגה מצמח הגדל ביערות הגשם בדרום אמריקה Barbasco-root.

ה- DHEA או dehydroepiandrosterone, (דיהידרו-אפאנדרוסטרון), הורמון המצוי בבני-אדם וביונקים, הוא מרכיב חיוני בפעילויות פיזיולוגיות רבות. יש לו תפקיד חשוב בתפקוד המערכת החיסונית.

ה- DHEA מוכר לנו אמנם זה כמעט חמישים שנה, אך עד העשור האחרון נערכו בו יחסית מעט מחקרים קליניים. ואולם, מחקרים שנערכו מרמזים על כך שה-DHEA הוא כנראה החומר הכימי הבודד בעל החשיבות הרבה ביותר בגוף, וזאת עקב היותו אחראי לייצור הורמוני המין, אסטרוגן וטסטוסטרון, ועל ייצור נוגדנים בגוף.

בכל המחלות הקשות, כולל משקל יתר, סוכרת, יתר לחץ דם, סרטן, חסרים חיסוניים שונים, מחלות העורקים הכליליים והפרעות אוטואימוניות, קיים חסר ב- DHEA. השלמת DHEA בנטילה דרך הפה נמצאה יעילה בכל המחלות הנ"ל, מבלי שדווח על סיבוכים ותופעות לוואי. כמו כן קיימת אפשרות להעלות את רמות ה- DHEA בצורה טבעית, ולפחות מבחינה תיאורטית, הדבר עדיף.

ה- DHEA מיוצר בגוף מכולסטרול, ואולם מעניין לציין כי רמות ה- DHEA נוטות במקרים רבים לרדת עם ההזדקנות, בעוד שרמות הכולסטרול עולות. עובדה זו הביאה למחשבה שכנראה קיים תהליך אנזימטי כלשהו המושבת בגיל ה"זהב".

אחת מפעולותיו החשובות היא הפיכת המזון לאנרגיה ומניעת הצטברותו של השומן ברקמות ובדם. החומר מונע את השינויים במרכיב ובצורת ה- DNA בגוף – אותו מרכיב בתאים הגורם להזדקנות ולמחלות, ובכך משפר את האנרגיה, ואת החיוניות באדם ואת הרגשתו הטובה.

כמו בהורמונים אחרים, גם רמת ה- DHEA יורדת עם הזיקנה, ויש עלייה בסיכון לחלות במחלות ניווניות, השמנה, מחלות לב, סרטן, לחץ דם גבוה ומחלות כמו פרקינסון ואלצהיימר.

לכן אין ספק כי תוספת של DHEA תהיה בסיס לפעילות מעכבת זיקנה.

פעילות ה- DHEA:

1. עוזר בהאטת תהליכי הזדקנות ומחלות ניווניות.

2. מונע היווצרות יתר של חומצות שומן וכולסטרול.

3. משפר מצב חולים בדלקות פרקים כרוניות.

4. מונע את הפיכת הפחמימות לעודף שומנים בגוף.

5. נראה במחקרים כמונע מחלות סרטן.

6. משפר מצב חולים בטרשת נפוצה ופרקינסון.

7. משפר מצב חולים בתסמונת עייפות כרונית – C.F.S..

8. משפר את כוח השרירים, את הזיכרון ואת התחושה הטובה.

9. משתתף בתהליך מניעת הידלדלות מסת העצם בנשים בגיל המעבר ומונע אוסטאופורוזיס.

10. משפר את הזיכרון לטווח הקצר והארוך.

מחקר של ד"ר סמואל ין מאוניברסיטת סן דיאגו בקליפורניה, גילה שאנשים קשישים שקיבלו מינון קבוע של DHEA הראו יכולת טובה להתמודד עם מתחים, שיפור באיכות השינה, ירידה בכאבי הפרקים ועלייה בגמישות ובתנועתיות המפרקים, וכמו כן שיפור משמעותי במצב הרוח.

כמו כן הוכח כי תוספת של כרום (כ- 200 מק"ג ביום) תסייע בייצור ה- DHEA באנשים מבוגרים.

הטיפול בטוח ולא רעיל, לעתים יכולים להופיע פצעי בגרות על פני הגברים ושיעור עדין על פני הנשים.

המינון המומלץ הוא בין 5 מ"ג ל- 50 מ"ג ליום, בהתאם לגיל ולמצב, ובפיקוח רפואי מלא.