גלוטן

    רגישות לגלוטן (דבקן)

    הגלוטן הינו חלבון לא מסיס במים הנמצא בחיטה, שעורה, שיפון, שיבולת שועל ודגנים מסוגים שונים. הוא מהווה כ- 90% מהחלבון המצוי בחיטה, מה שמאפשר ייצור הלחם.

    הגלוטן מורכב מתת קבוצות, גלוטנינים וגליאדינים ומכיל חומצות אמינו כמו: גלוטמין, פרולין, ליזין, ארגנין, טריפטופן ותריאונין.

    בשנים האחרונות רואים יותר ויותר רגישות לגלוטן. ישנם רבים שגופם רואה בגלוטן גורם זר ותוקפני, ואלו מפתחים מחלה אוטואימונית הידועה כצליאק (כרסת).

    סימפטומים ששויכו לרגישות לגלוטן:

    כאבי בטן בלתי מוסברים, עייפות, מצבי רוח, עצבנות ודיכאון, עלייה במשקל, כאבים במפרקים, פריחה בעור, ראש "מעורפל וכבד", אוסטאופורוזיס, מחלות אוטואימוניות, קשיי עיכול ונפיחות בבטן, שינויים ביציאות כמו התקפים של שלשולים או עצירות, שיכולים לקרות באמצע הלילה, אנמיה (עייפות, קשיי נשימה וקצב לב לא סדיר שנגרם מחוסר ברזל בדם), חוסר תיאבון, עקצוצים ואיבוד תחושה בידיים וברגליים (נוירופתיה), נשירת שיער, ספיגה תזונתית ירודה, חסר בויטמין B12, כאבי ראש, התכווצות שרירים, התנפחות בידיים וברגליים כתוצאה מאגירת נוזלים. אצל ילדים לעיתים קומה נמוכה, הפרעות קשב והתנהגות ADHD.

    הטיפול ברגישות לגלוטן

    יש לציין שיש אנשים שיוכלו להתגבר על התסמינים בדיאטה מבוקרת והימעות של 100% ממוצרים המכילים גלוטן, כולל תרופות מסוימות, ובכך לשלוט במצב ולהפחית את התסמינים לטווח ארוך.

    יש אנשים שמרגע גילוי המחלה (התופעה) יאלצו להימנע ממאכלי גלוטן לכל חייהם!

    שאלה נפוצה היא, האם הימנעות מגלוטן תגרום להורדת משקל? והתשובה היא - אין קשר ישיר בין השניים, אך מעצם הפסקת מזונות עתירי קלוריות בהם תכולת הגלוטן גדולה, כמו לחמים, עוגות, פסטות, רטבים וחטיפים, הדבר יגרום לירידה במשקל.

    להלן רשימת מזונות שמתאימים למאכל ואחרים שלא:

    מזונות המכילים גלוטן - אסורים לאכילה:

    קמחים מחיטה - כוסמין, בורגול, קוסקוס, סובין, סולת, כל העוגות, עוגיות, קרקרים, בורקס, שקדי מרק, קרוטונים ופירורי לחם.

    מוצרי שעורה - גריסי פנינה ולתת שנמצא בדגני בקר.

    מזון בקופסאות שימורים.

    רטבים לסלט.

    גלידות למיניהן, חוץ מגלידת פירות.

    שוקולד וחטיפי שוקולד.

    קפה נמס.

    בשרים מבושלים חתוכים באריזות.

    יוגורט.

    פסטה.

    רטבים לסלט.

    אבקת מרק.

    תבלינים מסויימים - שעתר, שומשום.

    משקאות אלכוהוליים - בירה, וויסקי.

    חלק מהתרופות.

    חלק מתוספי המזון (יש לראות בתווית היצרן).

    משחת שיניים (יש לראות בתווית היצרן).

     

    מזונות ללא גלוטן - מותרים לאכילה:

    מוצרים עם קמח ללא גלוטן - קמח אורז, קמח תירס, קמח סויה, קמח חומוס, קמח תפוחי אדמה.

    אטריות, שעועית, תפוחי אדמה, פסטה ללא גלוטן, אורז כולל פריכיות אורז ללא שיבולת שועל.

    תפוחי אדמה - בטטה כולל חטיפי צ'יפס ללא גלוטן.

    קטניות - חומוס, עדשים, שעועית, אפונה, פול וסויה.

    בשר טרי ולא מעובד, כי לעיתים החדרת מלחים וחלבונים לבשר מלווה בהחדרת גלוטן.

    דגים טריים ולא מעובדים ממאגר מים נקי (ולא מבריכות).

    עוף.

    חלב ומוצריו.

    ביצים.

    כל הירקות, כולל עמילנים.

    אגוזים, גרעינים.

    כל סוגי השמנים.

    כוסמת, תירס, דוחן, קינואה.

    פירות - כולם. (פירות יבשים צריכים להיות מגובים באישור היצרן).

    טחינה גולמית.

    תבלינים.

    דייסות קורנפלור, תירס ואורז.

    ממתקים (מגובים באישור היצרן).

     

    הערה: רצוי לעיין בתוויות היצרן, ברובן מצוין באם המוצר מכיל גלוטן או לא.

    לאנשים שרגישים לגלוטן יש לפעמים ספיגה לא טובה של ויטמינים ומינרלים במערכת העיכול. לכן, לקיחת תוספי מזון יכולה להיות אפשרות חשובה ויעילה.

    אנשים הרגישים לגלוטן צריכים לבצע בדיקות דם כדי לבדוק ספציפית את ה- CBC (ספירת דם) רמת ברזל, B12, חומצה פולית וויטמין D, כדי לוודא שאין מחסור.