• דף הבית

קיפודנית – אכינצאה – Echinacea

הקיפודנית (האכינצאה) היא צמח ממשפחת המורכבים, כמו הבבונג, הארטישוק וציפורני החתול, הגדל בצפון אמריקה. שורשיו ועליו משמשים להכנת תכשירים צמחיים.

הצמח שימש רבות ברפואה הפולקלוריסטית וכן ברפואה המעשית והוא משמש בסיס למחקרים רבים. יש לו השפעה אנטי דלקתית ואנטי גידולית והוא תורם לחיזוק מנגנוני ההגנה של הגוף.

שלושת מיני הקיפודנית:

קיפודנית ארגמנית                       Echinacea Purpurea

קיפודנית צרת העלים                 Echinacea Angustifolia  

קיפודנית חיוורת                             Echinacea Pallida

צמח זה פתח פתח למחקרים רבים, בעקבות פעילותו המוכחת בעידוד המערכת החיסונית.

1. הפעלה של תאי T-Killers ושאר תאי דם לבנים (נאוטרופילים ומונוציטים).

2. עידוד ייצור והפרשת אינטרפרון ואינטרלוקין.

3. עידוד ייצור פרופרדין (מערכת החיסון הקומפלמנטרית).

4. הגברת פגוציטוזיס על ידי גרנולוציטים ומקרופאגים.

5. הפעלה של מערכת החיסון ההומורלית והתאית.

6. זירוז תהליך ההמטוגנזיס (ריבוי) של תאי T – לימפוציטים.

7. פעילות אנטי נגיפית ויראלית ספציפית. עד היום הוכחה יעילותו בחיסון נגיפי שפעת מסוגים מסוימים ווירוס ההרפס Vescicular Herpes Stomatitis.

במעקב שנעשה בקרב חולי סרטן עם מיעוט כדוריות דם לבנות – Leucopenia – בעיקר בעקבות טיפול כימי והקרנה, שטופלו באמצעות הזרקת חומרי קיפודנית במוצר Echinacin, בתוספת תכשירי Viscum Album (דבקון לבן), הוכחה עלייה במספר הלאוקוציטים. עלייה זו היא לא פעם תנאי להמשך הטיפול ההקרנתי או הכימי.

 

מליסה רפואית Lemon balm Melissa officinalis

 

משפחה: שפתניים

מקור השם מליסה הוא ביוונית, ופירושו דבורת הדבש. הצמח מכיל שמן נדיף שרכיביו העיקריים הם ג'רניול וציטרונלול, האחראים לריחם הלימוני של עלי המליסה.

הצמח מסייע לפעילות הלב ונגד מצבי עצבות ואי שקט קל. בימי הביניים המליסה היתה מוכרת כמשמרת את הנעורים. מבין סגולותיו הרפואיות של צמח המליסה נציין: סופח גזים, מונע עוויתות, גורם להזעה ועל ידי כך גורם להורדת חום גבוה. המליסה משמשת להרגעה במצבי מתח ודיכאון. המליסה משמשת כתרופה בעיקר במקרים של מיחושי בטן על רקע של דיכאון ומתח נפשי.

רטיות המושרות במשרה של הצמח מסייעות לריפוי נפיחויות מכאיבות כמו בשיגרון. משחה של מליסה משמשת לטיפול חיצוני בפגעי עור, כגון עקיצות חרקים, או להרחקתם. בגרמניה משווקת תרופה נוגדת מחלות וירוס בשם lomaherpan crene, המורכבת ממיצוי של עלי מליסה.