• דף הבית

מהו תהליך ההזדקנות?

…"הזיקנה כמחלה, כפי שחווינו אותה במאה העשרים, צריכה להיעלם". רונלד קלאטץ.*

האם דמיינתם את עצמכם בגיל 80... 90… 100… אך חיוניים, בריאים ובעלי איכות חיים גבוהה?

ואולי דמיינתם את עצמכם כאנשים כפופים, חולים, שבריריים, ללא יכולת חשיבה צלולה, ישנים הרבה, מסתתרים בחדר מתחת לשמיכה ומחכים למוות!
כבר היום חיים אנשים בעשורים מתקדמים.

שאלת השאלות הינה, האם נקבל את הזיקנה כתהליך טבעי של הגיל, המאופיין בירידה בתפקוד מערכות הגוף והנפש, מלווה במחלות כרוניות ומוביל למוות, או שנוכל להאריך את חיינו ולהגיע לגיל מופלג, תוך כדי שיפור איכות חיינו ויצירת גיל זהב מאושר? האם נוכל להזדקן עם מערכות גופניות ונפשיות תקינות, מצב המאפשר שמחת חיים ויכולת ביצוע גבוהה, שלא קיימות היום?

אין ספק כי מטרת האנושות ועולם הרפואה היא למנוע מחלות ולשפר את תוחלת ואיכות חייו של האדם בעולם המתקדם בו אנו חיים; למנוע ו/או לטפל בהצלחה במחלות כמו סרטן, דלקות פרקים כרוניות, אלצהיימר ופרקינסון, ולשפר את איכות חייו של האדם החולה.

ההתייחסות לעובדה שבכל משבר גופני יש השפעה נפשית ולכל בעיה נפשית ומחשבה מתלווה בגופנו תגובה כימית המשפיעה על מנגנון פיזיולוגי היכול להביא למחלה, מביאה אותנו לעיקרון הטיפול בגוף ובנפש כאחד.

לכן פורסמו בעולם חומרים שונים בשמות שונים המבטיחים חיים ארוכים באיכות גבוהה, כמו הורמון הגדילה - HGH, הורמון החיים – מלטונין, ועוד.

אין ספק שישנם חומרים שונים היכולים לשפר את איכות חיינו, ועל כל אלו נתמקד בספר זה.

אורח חיים בריא, תזונה, שינה, תנועה (ספורט) ותוספי מזון בריאים – הם המפתח לעיכוב תהליכי ההזדקנות ולשיפור חיינו בגיל הזהב.
והרעיון של שליטה בזיקנה תוך כדי שמירה על גופנו במצב של צעיר ובריא אינו רק בגדר רעיון וחלום, אלא מציאות ברת ביצוע.

אין ספק כי תהליך ההזדקנות הינו תהליך טבעי המקיים את אחד מחוקי הטבע, ואין לנו דרך לעוצרו. נושא ההזדקנות מעסיק רבים מהמדענים על הדרך בה תהליך זה מתבצע ומה מאיץ אותו, ויותר מכל איך נאיט תהליך זה.

כל אדם מכיר בסביבתו הקרובה אנשים "מזדקנים": אחד נראה צעיר מגילו, השני מבוגר מגילו ואחר בדיוק בגילו.

התייחסות זו מביאה אותנו למושג הגיל הכרונולוגי, אשר בא לביטוי בתאריך הלידה והוא ברור וקבוע, לעומת הגיל הביולוגי שאינו ערך מדויק, אלא גיל שאפשר להעריכו בעזרת מדדים שונים.

בעשורים האחרונים עלתה תוחלת החיים במערב, וזאת עקב הישגי הרפואה המודרנית ועליה ברמת החיים ובאיכותם. לכן איכות ההזדקנות הינה הבסיס לטיפולים לעיכוב תהליכי הזיקנה.

תהליך ההזדקנות אוצר בתוכו שינויים שונים מעשור לעשור של החיים, חלקם נראים לעין וחלקם אינם נראים לעין, אך אפשר לגלותם בבדיקות מעבדה, בצילומים ובהערכות שונות.

שינויים אלו נובעים משינוי בחילוף החומרים, שינוי ברמת התא, הרקמה, המערכות והאיברים השונים.

השינויים החלים הינם במערכות הגוף והנפש.
השינויים בגוף כוללים אובדן שערות הקרקפת והגוף, ולעיתים התגברות השיעור באזור האוזניים, הנחיריים והגבות. שינוי בצבע השיער לאפור-לבן.
הידלדלות במסת השריר: כוח השרירים יורד, ורק פעילות ספורטיבית קבועה תוכל לשמור חלקית על מסת השריר.
ירידה בכוח ובמסת העצם, ובעיקר דלדול מסת העצם אצל נשים אחרי גיל המעבר והפסקת הפעילות ההורמונלית.
ירידה בפעילות הלב: אין יכולת לרוץ ולבצע פעילות פיזית חזקה כבגיל צעיר. זרימת הדם איטית וחלשה יותר, זאת עקב תהליך האתרוסקלרוזיס – טרשת עורקים, ממנה סובלים כולם. ועל כל אלו נוסיף את גורמי הסיכון התזונתיים, הסביבתיים והאישיים המגבירים את תהליך ההזדקנות.

מערכות נוספות הניזוקות הן: מערכת העיכול שפעילותה יורדת, עד לעצירות; מערכות הראייה והשמיעה, וכמובן הירידה בתפקוד המיני הכל כך חשוב לבריאות הגופנית והנפשית: התשוקה יורדת, והגירוי המיני איטי וחלש יותר.

כמו כן אנו פוגשים מספר מחלות זיקנה כמו יתר לחץ דם, סוכרת, מחלות פרקים, מחלות הפרקינסון והאלצהיימר, ולכל אלו אם נוסיף נדודי שינה ואיכות חיים ירודה, אזי נרצה לבצע פעולות רבות ומגוונות כדי לעכב את התהליכים הנ"ל, ולהזדקן חיוניים, פעילים, אופטימיים עם חיוך על הפנים, תוך כדי שמירה על כושר הזיכרון ויכולת לבצע פעילות שכלית מורכבת, חיובית ויעילה.