• דף הבית

עיכוב תהליכי ההזדקנות

ההזדקנןת הנה תהליך טבעי ומוכר בטבע הנמדד במימד הזמן ומתבטא בירידה בתפקוד הגוף, תפקוד המערכות הפיזית והנפשית.

תאוות החיים הינה ערך בסיסי הקיים אצל רוב בני האדם במשך חייהם והמאבק להארכת חיים, הקלת הסבל ומניעת המחלות הינו המאבק הבסיסי והעקשני ביותר שהאדם מנהל מרגע היוולדו. ומי לא היה בוחר מוצר זה או אחר תוספת מזון זו או אחרת שתיתן לנו חיי נצח. אך זה לא בנמצא.
אבל המחקר הבסיסי שמתבצע ע"י מדענים הצליח לזהות חומרים ותהליכים אשר פעילותם מהווה את הבסיס לתהליך ההזדקנות, פענוח תהליכים אלו והבנתם מהווה בסיס איתן ותנאי ראשוני לשנות תהליכים סוטים בגוף האדם ולמנוע מחלות, להאריך חיים ולמנוע סבל וחולי.
כך הוכח כי דברים פשוטים כמזון, ויטמינים, אורח חיים ותוספים שונים העולים מעט כסף ויכולים לעזור לשלוט ולמנוע את התהליך ההרסני של ההזדקנות.
תהליך ההזדקנות הינו תהליך טבעי העובר על כולנו אך הקצב משתנה מאדם לאדם ותלוי בגורמים תורשתיים אישיים, תזונתיים, גיאוגרפיים וסביבתיים.
עד היום אין הגדרה מדויקת של ההזדקנות, ולכן בבסיס העיכוב של תהליכי ההזדקנות צריכים לדבר על רפואה מונעת מחלות ומשפרת את הבריאות.
לכן המילה anti-aging שפירושה "נגד ההזדקנות" אינה הגדרה מדויקת: מכלול הטיפולים הכוללים תזונה, פעילות גופנית, אורח חיים בריא ותוספי מזון הם בסיס טיפולי לעיכוב התהליך.
קיימים פערים בין הגיל הכרונולוגי ובין גילו הביולוגי של האדם. לעיתים קיימת אי התאמה בין אפיון החברה ובין האדם החי בה, ולכן רבים מאיתנו שואפים לא להזדקן ולעשות הכל כדי לצמצם ולהאט את קצב ההזדקנות.
כדי להבין זאת אדגיש שני מושגים חשובים: הגיל הכרונולוגי הוא הגיל הכתוב בתעודת הזהות, לעומת זאת, הגיל הביולוגי מציין את נקודת הזמן בה נמצא אדם בתהליך חייו.
קביעת הגיל הביולוגי קשה במיוחד על אף התקדמות הרפואה, ונובעת מקושי לשקלל את כל הגורמים יחדיו ולכן אפשר להעריכו בלבד.
תוחלת החיים עלתה במדינות המפותחות משמעותית, וזאת עקב עלייה ברמת החיים ובאיכותם לצד הישגי הרפואה המונעת והרפואה המטפלת.
השאלה האם להאריך את החיים עוד ועוד נמצאת בבסיס הבעיה המעסיקה מדענים, רופאים, סוציולוגים, פילוסופים, פסיכולוגים, כלכלנים ועוד. אולי לא כולם חושבים שיש להאריך את החיים, אך ללא ספק כולם תומכים בשיפור איכות החיים ובמניעת המחלות והסבל.
איננו רוצים להזדקן כי הזיקנה נותנת תחושה של קרבה למוות, ולכן שאיפת רוב בני האדם היא להיות צעיר ביולוגית ורצוי בריא יותר, יפה יותר, זריז יותר, חיוני יותר, אותן תכונות שהחברה המודרנית מעריצה כל כך.
בזיקנה מתחוללים שינויים בגוף האדם. הגוף מסוגל פחות להתמודד עם גורמי המחלה, ועקב ירידה במערכת החיסון, האדם חשוף יותר למחלות זיהומיות ומחלות סרטן.
בחלק מהמקרים בגיל המבוגר, מזהה מערכת החיסון את הגוף כגורם זר, ותוקפת את הרקמות, ובכך יכולה לגרום למחלות מעיים, מחלות פרקים ופגיעה בבלוטות כמו בלוטת התריס ואיברים אחרים. מחלות אלו משתייכות לקבוצת המחלות האוטו-אימוניות.
גורמים שונים משפיעים על הגוף ועל כוח החיים שלנו. גורמים אלו הם המשתתפים בתהליך ההזדקנות והמחלות על ידי שינויים בתאים ובקוד הגנטי שלהם.
ירידה ביכולת המנטלית: ירידה בזיכרון וביכולת הדיבור, קושי בקבלת החלטות ובביצוען, ירידה בזמן התגובה.
ירידה בכוח הגופני: ירידה באנרגיה, ירידה בכוח המיני, קושי להיות זקופים, ירידה בזמן התגובה הגופנית, ירידה ביכולת ההתמודדות עם מחלות והידבקות קלה יותר.
ירידה רגשית: מצבי רוח, ירידה בתיאבון, קושי בשינה, הזיות, ירידה בהתנהגות ובצורך המיני.
שינוי במראה החיצוני: הידלדלות מסת השריר ומסת השומן, הידלדלות הרקמה האלסטית ו"התכווצות" - ירידה בגובה לנשים (בגלל אוסטאופורוזיס), הידלדלות בשיער הקרקפת והגוף.
הרפואה המודרנית, מחקריה וחידושיה מביאה בפני בני האדם את היכולת לבצע פעולות מוכחות לרווחת האדם בכלל והחולה בפרט.
תכניות הטיפול לעיכוב תהליכי ההזדקנות משלבת בתוכה בדיקות ושיטות אבחון שונות בצד טיפולים, המביאים את הגוף לכלל תפקוד תקין יותר.
איזון הורמונלי המשלב בתוכו טיפול הורמונלי חלופי בגיל המעבר הנשי המנופאוזה (HRT), ובגיל המעבר הגברי אנדרופאוזה, עליהם נכתוב בעיתונים הבאים, טיפול במלטונין ובהורמונים אחרים, הכוונה תזונתית המתאימה לגיל, למין ולפעילות אותה מבצעות הפציינטיות.
טיפולים לחיזוק מערכת החיסון לקראת חודשי החורף ובכלל.
התאמת ויטמינים ומינרלים נוגדי רדיקלים חופשיים.
טיפול להסדרת פעילות מערכת העיכול הכוללת שטיפת המעי הגס Colonic Irrigation.
הכוונה לאורח חיים בריא כולל פעילות ספורטיבית, שינה, פעילות מינית תקינה, תוך כדי שיפור הליבידו והאון המיני, ועל כל אלה ועוד בכתבותינו הבאות.
עקרונות בסיסיים המובאים בספר "המדריך לעיכוב תהליכי ההזדקנות" הוצאת מעריב עשויים להביא לשיפור מתמיד ברמת הבריאות של האוכלוסייה, להארכת תוחלת החיים והבטחת איכות חיים גבוהה יותר, שהיא הבסיס לעיכוב תהליכי ההזדקנות.